FAScynujące forum
Forum dla rodziców, opiekunów i specjalistów zainteresowanych problematyką zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży

Mam pytanie... - Integracja sensoryczna

Gośka - 2008-08-20, 13:15
Temat postu: Integracja sensoryczna
Mam pytanie. W Sierczynku bardzo zainteresował mnie temat integracji sensorycznej. Czy są jakieś podreczniki dla laików, z których można się cokolwiek dowiedzieć? Moją ciekawość rozbudziła dodatkowo kuzynka, której niepełnosprawne dziecko jest prowadzone tą metodą i twierdzi, że ma rewelacyjne efekty.
Małgorzata - 2008-08-20, 13:24

Gośka,

nie ma podręcznika jako takiego (chyba, że weźmiesz udział w specjalistycznym szkoleniu), ale są książki, z których korzystają terapeuci SI - i my w FAStrydze też, bardzo przystępne w formie i opisujące funkcjonowanie zmysłów, np. ZMYŚLNE RUCHY KTÓRE DOSKONALĄ UMYSŁ. PODSTAWY KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ Carla Hannaford, albo CO TAM SIĘ DZIEJE? Jak rozwija się mózg i umysł dziecka w pierwszych pięciu latach życia, Eliot Lise.

A jakbyś chciała bardziej specjalistycznie, to na przykład taki zestawik proponuję ;) :

Bogdanowicz, M. (1990). Integracja percepcyjno-motoryczna. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MEN.
Gałkowski, T. (2004). Jak zrozumieć swoje dziecko. Warszawa: PZWL.
Mass, F.V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Warszawa: WSiP.
Michałowicz, R., Jóźwiak, S. (red.) (2000). Neurologia dziecięca. Wrocław: Urban&Partner.
Pauli, S., Kisch, A. (2004). Co się dzieje z moim dzieckiem. Warszawa: PZWL.
Przyrowski, Z. (1995). Terapia integracji sensorycznej. Nowe spojrzenie na trudności dzieci w uczeniu się. Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 4.
Przyrowski, Z. (1998). Dysfunkcje w zakresie integracji sensorycznej i deficyty fragmentaryczne w zespole mózgowego porażenia dziecięcego w: E. Mazanek (red.) Dziecko niepełnosprawne ruchowo, t3. Warszawa: WSiP.
Przyrowski, Z. (2001). Podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej w: Cz. Szmigiel (red.) Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Kraków.
Przyrowski, Z. (2003). Dysfunkcje modulacji sensorycznej i parasympatyczny układ nerwowy. Biuletyn SI, 4(3).
Przyrowski, Z. (2004). Terror zmysłów. Zaburzenia integracji sensorycznej w zespole ADHD. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji, 27.
Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Basja - 2008-08-20, 14:08

Dzięki Gosiu i Małgosiu !
My właśnie zaczęliśmy terapię SI i ta informacja spadła mi z nieba !
Robimy już ćwiczenia, uczymy się masażu....
:einstein:
Ale temat jest rozległy !

Gośka - 2008-08-20, 14:57

Dziękuję Małgosiu, sporo tego...Myślę, że na emeryturze się zagłębię, a teraz tylko tak, żeby wiedzieć co i dlaczego.
Gość - 2008-08-24, 21:25

Mam pytanie !
Czy cwiczeń w trapii taktylnej można gdzieś się nauczyc,
czy trzeba tak samemu kombinowac ?
Ma ktoś jakieś doświadzenia w tym temacie ?

Basja - 2008-08-24, 21:28

...tylko spokojnie, to ja :blues:
Marynia - 2008-09-10, 20:47

Małgorzata napisał/a:
ZMYŚLNE RUCHY KTÓRE DOSKONALĄ UMYSŁ. PODSTAWY KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ Carla Hannaford

Zaopatrzyłam się i zaczytuję. Dla laika w pełni do pojęcia i już nam pomaga. A idąc jakby za ciosem tzn. za tym tytułem, znalazłam różne fajne pomoce, które widzę, że mogą pomóc naszym latoroślą. Dzięki za podpowiedź.

Basja - 2008-09-26, 20:31

Znalazłam książkę:

Polly Godwin Emmons, Liz McKendr Anderson
"Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudnosci szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych"
dopiero zaczęłam ją czytac, ale jest napisana "dobrym językiem" i dobrze się ją czyta.
Jak skończę to powiem więcej. :blues:

Basja - 2008-10-01, 20:33

Małgorzata napisał/a:
ZMYŚLNE RUCHY KTÓRE DOSKONALĄ UMYSŁ
.....
Też niezła lektura, najpierw przeczytałam o ... odżywianiu !
A teraz uczę się pozycji Cooka, :blazen:

Basja - 2008-10-22, 13:01

"Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD.Studium przypadku." -
Teresa Jadczak-Szumiło
Przeczytałam. Polecam.

Małgosia G. - 2008-10-22, 18:04

Basiu, przeczytałaś, to w kopertkę i do mnie poproszę...
Ja znalazłam też coś ciekawego, ale dla wykorzystania z młodszymi dziećmi. W wydawnictwie "Juka" ukazał się jakiś czas temu program komputerowy "Mój kuferek". Nie ma tu ćwiczeń integracji sensorycznej, ale elementy kinezjologii edukacyjnej. Są na krótkim filmiku przedstawione pozycje o których pisałaś Basiu, są też m.in. wzory do pisania po śladzie, do pisania oburącz, litery w powiększonej liniaturze. Naprawdę fajna pomoc dla dzieci przedszkolnych lub starszych, wolniej rozwijających się.

Basja - 2008-10-23, 08:18

Małgosiu, mówisz i masz. :boss:
Postaram się wysłać w poniedziałek.
A gdzie można szukać tego kuferka ? :*

Małgosia G. - 2008-10-24, 20:59

Dzięki, :brawo: to ja w zamian poszukam Ci kuferka.
Basja - 2008-10-28, 21:41

Dzięki. Małgosu, Ty pracujesz z Michałem programem Dennisona ?

Pożyczyłam taką książeczkę "Wesoła gimnastyka. Rusz się i ucz się"
Erich Ballinger
Są tm propozycje m.in. .zabaw a nawet tańców.
Jest tyle ciekawych rzeczy do zrobienia, przeczytania, nauczenia tylko z czasem
trochę krucho.... ;(

Gość - 2008-11-02, 14:15

Obiecałam podzielić się pewnymi niepokojami, które wzbudziły się we mnie po lekturze "Zmyślne ruchy....." a dokładnie po poszperaniu na temat kinezjologii i jej twórców w różnych źródłach. Swymi wątpliwościami podzieliłam się z Małgorzatą i Ona właśnie zasugerowała mi by na ten temat napisać na forum, bo może inni mają podobne dylematy a nie śmią o tym napisać.
Niepokoje są następujące:
1. Filozofia i metodologia dennisowska ma powiązania czy też podstawy w filozofii New Age, sporo "cudownych metod" obecnie krążących, reklamowanych, ma podobne powiązania i osobiście doświadczyłam początkowych sukcesów a potem wielkich szkód. (może nie na darmo mówi się, że diabeł to papuga Pana Boga)
2. Metody kinezjologiczne, jak wyczytałam, od 18 lat nie mają potwierdzeń i weryfikacji w badaniach.
3. Małgorzata napisała mi, że część opisanych w drugiej części ćwiczeń nie ma uzasadnienia medycznego, (przepraszam Małgosiu, jeśli nieprecyzyjnie przekazuję Twą myśl), może ktoś z mądrzejszych zechciałby się podzielić opinią z czego warto korzystać a co jest zwykłym dziwadłem.
Wychowuję dzieci ponad 20 lat i zawsze z dużym entuzjazmem i nadzieją przyjmowałam różne nowinki ale i doświadczałam rozczarowań i krzywdy z ich powodu. Dlatego dzielę się tym z wami, prosząc o wasze opinie na temat tych i innych metod, które możemy zweryfikować medycznie. :einstein:

Marynia - 2008-11-02, 14:17

Wybaczcie, nie zauważyłam, że mnie wylogowało, poprzedni post jest mój, czyli Maryni.
Małgosia G. - 2008-11-04, 18:56

Basiu dzięki za książkę. :*
Przeczytałam i rozmarzyłam się trochę... bo jak by to było pięknie, gdyby panie w poradniach posiadły chociaż część wiedzy na temat diagnozowania dzieci z FAS. Utopia...

Małgosia G. - 2008-11-04, 22:26

Maryniu, ja pracuję z Michałem metodą Domana. Nie wiem jak wygląda to od strony medycznej. Słyszałam bardzo wiele opinii o tej metodzie i dobrych i złych - i to od spejalistów z różnych dziedzin. Dla mnie - ta metoda przynosi wymierne efekty. Widzę je nie tylko ja, ale całe moje otoczenie i terapeuci z którymi spotykam się co kilka miesięcy. Najważniejsze, że dziecko idzie do przodu.
Poza tym muszę przyznać, że i w pracy z własnymi dziećmi i z dziećmi w szkole wykorzystuję często elementy różnych metod. Nie wydaje mi się, żeby stosowane w formie zabaw rysowanie oburącz, ćwiczenia rekalsacyjne, elementy metody arteterapii czy Metoda Dobrego Startu mogły zaszkodzić. Wręcz przeciwnie aktywizują dzieci do pracy, uatrakcyjniają zajęcia. No, ale do wszystkiego trzeba podchodzić ze zdrowym rozsądkiem.

gość - 2008-12-07, 10:03

przepraszam, ale nie wiedziałam gdzie umieścić moje pytanie.
Planuję sobie przyszły rok jeśli chodzi o szkolenia i nabywanie kolejnych kwalifikacji do pracy z dziećmi.
Wiem, że zostały uruchomione studia podyplomowe dla rodziców zastępczych i osób związanych z opieką zastępczą. Niestety po przeczytaniu programu nie jest on w pełni tym o co mi chodzi.
Bardziej interesują mnie sprawy związane z wczestną interwencją dziecięcą i nabycie uprawnień do prowadzenia terapii dzieci, jak również pracy z ich rodziną. Te dwie sprawy są dla mnie nierozerwalne. Pomyśłam więć Pani Małgosiu o Lędzinach i tym co proponuje pani ośrodek.
Mam jednak pytanie formalne, czy po ukończeniu szkolenia/kursów dostaję certyfikat do prowadzenia terapii wg. ...... ? No właśnie jak to jest ujęte i czy kursy przez państwa prowadzone są gdzieś zarejestrowane w MEN albo innym ministerstwie. Czy tak długie szkolenie, bo z tego co widzę trwa ono blisko rok jest podzielone na jakieś bloki tematyczne, po których wydawane są przynajmniej zaświadczenia o uczestnictwie.

Nie należe do osób, które kolekcjonują papiery interesuje mnie faktyczna wiedza i praca z dziećmi. Jednakże, życie jest życiem i jeśli prowadzi się jakąkolwiek praktykę ze zwykłych etycznych względów trzeba mieć możliwość wylegitymowania się chociażby przed rodzicem z posiadanych certyfikatów.

pozdrawiam serdecznie i proszę o odpowiedź. Ułatwi mi ona w podjęciu właściwej, jak mniemam decyzji co do dalszej pracy nad swoim rozwojem zawodowym.

Leszek - 2008-12-11, 13:35

Witam wszystkich :)

No wlasnie - podpowiedziano mi ten link z informacja, ze warto ten temat pociagnąć.

Tak sie bowiem składa, ze przygotowujemy obecnie rodzaj monografii/podrecznika, który bedzie ukazywac sie sukcesywnie poczynajac od tego roku (pierwszy numer juz wyszedl) najpierw w formie artykułów w publikacjach poszczególnych instytucji pomocowych w Polsce a nastepnie w formie zbiorczej ... trafi to do wszystkich GOPS, MOPS, PCPR, ROPS, MPiPS, mediów zorientowanych w temacie etc ...bedzie oczywiscie takze strona internetowa projektu etc etc ...

ale to szczegóły techniczne ;)

waznym elementem projektu jest rodzaj rankingu dla organizacji i instytucji zajmujacych sie pomoca dziecku i rodzinie w poszczególnych sferach oraz szkolacych - certyfikujacych profesjonalistów.

Przyjelismy zasade, że ocena a wiec i rekomendacja wynikac winna z dwoch zasadniczych elementów - wlasnej prezentacji oraz oceny uczestników, klientów, wspolpracowników ...
- oczywiscie stworzylismy takze precyzyjny system zapobiegajacy ew. naduzyciom etc - dlatego kazda ocena musi byc poparta konkretami i podpisana imiennie a kazda z organizacji/instytucji bedzie proszona o własna "metryczke" ...

poniewaz jestem uczestnikiem tego forum wiec nieco po kumotersku poprosze tak przy okazji o identyczne informacje o jakie prosi w/w osoba ..

z gory dziekuje i pozdrawiam :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group